📝یادداشت امیر رضا بفتاق
#دبیر_واحد_بین_الملل انجمن اسلامی دانشجویان دفتر تحکیم وحدت دانشگاه تبریز
🔰سریال عادی سازی رسمی  روابط دول  مسلمان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا همچنان ادامه دارد سریالی که پس از سال‌ها توقف  ابتدا با اعلام عادی سازی روابط امارات و اسرائیل در ماه اوت سال جاری میلادی کلید خورد و سپس به بحرین نیز سرایت کرد و در نهایت به سودان رسید در باب تحلیل سیاسی این موضوع مباحث مفصلی را میتوان شرح داد از جمله اینکه آمریکا بدنبال ایجاد یک جبهه قدرتمند عربی-صهیونیستی بر علیه ایران است .

🔴ترامپ بدنبال شوی تبلیغاتی برای استفاده در داخل آمریکاست.آمریکا به کشورهای عربی پیشنهاد توافقات گسترده در بعد نظامی داده است یا به سودان پیشنهاد کرده است با عادی سازی روابط خود  با اسرائیل نام خود را از لیست کشورهای حامی تروریسم خارج کند و موضوعاتی از این قبیل. اما مهم ترین دلیل  اهمیت این عادی سازی  برای ما نه روابط سیاسی و اقتصادی بلکه  اساسا به فراموشی سپرده شدن «آرمان فلسطین» است آرمانی که دهه هاست  بحث اول جوامع مسلمان محسوب میشود اما به نظر میرسد که کم کم در  حال کم اهمیت جلوه داده شدن است . تا پیش ازاین بر هیچ کس پوشیده نبود که بسیاری از دولت های مسلمان با اسرائیل روابط عمیقی دارند اما  آنها همواره برای  توافق و عادی سازی روابط دیپلماتیک سه پیش شرط عمده  داشتند 1-اسرائیل به مرزهای قبل از 1967 بازگردد 2- کشور مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس شرقی را به رسمیت بشناسد  و 3-به آوارگان فلسطینی حق بازگشت به کشورشان داده شود.

 🔰اما اکنون این کشورها عملا بدون هیچ گونه پیش شرطی با  اسرائیل به  توافق میرسند که این از سویی به معنای کم رنگ شدن آرمان فلسطین آزاد در جوامع مسلمان و تفوق منافع سیاسی بر آرمان های اصیل اسلامی  و از سوی دیگر نشانگر بی توجهی به سرنوشت تعداد زیادی  آواره  فلسطینی و رها شدن میلیونها  فلسطینی  دیگر که در اشغال به سر میبرند است .  اما چیزی که این توافقات سریالی را ترسناک تر می کند این است که این عادی سازی روابط میتواند به قبح زدایی از  رابطه رسمی با اسرائیل منجر بشود و  کشورهای مسلمان دیگری را نیز مجاب به توافق با این غده بدخیم سرطانی بکند  که این موضوع  خطر به فراموشی سپردن  آرمان فلسطین را چندین برابر میکند.  
🔴آنگونه که ترامپ وعده  داده احتمالا  چند کشور مسلمان دیگر از جمله عربستان سعودی در صف برقراری  روابط دیپلماتیک  با اسراییل قرار دارند فارغ از جنبه های سیاسی و قواعد حقوقی این توافقات و اینکه آیا اساسا این روابط ظرفیت این را دارند که به شکل رسمی ادامه پیدا کرده  و روابط  طرفین توافق را مستحکم کنند یا خیر  اما  قطعا تاثیرات این توافقات و عادی سازی روابط با رژیم اشغال گر قدس بر جامعه اسلامی در میان مدت عمق فاجعه را نشان خواهد داد. اینجاست که  حرکات اعتراضی مردم نهاد و دفاع از آرمان فلسطین بصورت خودجوش و مستقل از افراد و نهادهای دولتی  اهمیت خود را نشان میدهد .با توجه به خودفروختگی حکام ملل مسلمان تنها راه زنده نگه داشتن آرمان فلسطین،  اقدام مردمان مسلمان و  آزادی خواه است. امید است که جوانان جوامع اسلامی در مقابل این برنامه شیطانی که هدفی جز دفن آرمان آزادی فلسطین عزیز ندارد به هوش باشند و اجازه ندهند تزویر عده ای سیاست مدار منفعت طلب،  کمر مقاومت  را خم کند.